İnsan Beslenmesindeki Önemi
 

Sağlıklı beslenmedeki yeri ve doğal gıdaların her geçen gün önem kazandığı günümüzde, inciri tüketme bilincin yerleştirilmesi, beslenme değerinin yeterince tanınması ile mümkün olabilecektir. Besin değeri yüksek bir ürün olan kuru incir, kolay sindirilebilen fruktoz ve glikoz içerir. Protein miktarı birçok kuru meyvenin iki katından daha fazladır. Diğer meyvelerle karşılaştırıldığı zaman kalsiyum, bakır, magnezyum, potasyum ve kükürt bakımından birinci, enerji, pantotenik asit, riboflavin, tiamin ve piridoksin bakımından ikinci sırayı aldığı görülür. Süte oranla daha çok kalsiyum içermektedir. Pektik maddelerin kaynağı olmasından dolayı, bağırsaklarda toksik maddelerin atılması, kandaki kolesterol düzeyinin düşürülmesi, şeker hastalarında kan şekerinin hızlı yükselmesinin önlenmesi gibi yararlar sağlar.

Mineral madde, özellikle demir içeriğinin fazla olması nedeni ile beslenmede önemli bir yere sahip olan kuru incir, özellikle hamileler ve küçük çocuklarda ortaya çıkan mineral madde ve vitamin eksikliğinin neden olduğu hastalıklar ve kansızlığa iyi gelir. 100 gramında 0.24 mg. bakır bulunması, demirin vücut tarafından emilimini kolaylaştırmaktadır.

İçeriğindeki ham lif oranının yüksek olması, kuru incirin boğaz ve bağırsak hastalıklarında yumuşatıcı olarak kullanılmasına, sütte bulunan kalsiyuma oranla daha fazla kalsiyum içermesi de, kemik hastalarında gelişim bozukluklarına tavsiye edilmesine neden olmaktadır. İncirin anti-kanserojenik etkisi üzerinde de çalışmalar bulunmaktadır. Japonya'da yapılan bir araştırmada deri altında tümör geliştirilmiş farelere enjekte edilen incir distilatının, tümörleri 11 günde %39 oranında küçülttüğü tespit edilmiştir.

İncir küçük bir meyve olmasına karşın içerdiği yüzlerce çekirdeğin herbiri birer genetik şifredir. Özellikle çocuklar günde bir adet kuru incir yerse, protein sentezi için gerekli tüm kökleri alabilir.

Protein, vitamin ve mineral deposudur. 100 gr kuru incir günlük;

  • Ca gereksiniminin % 17’sini
  • Fe ve Mg gereksiniminin % 30’unu
  • P gereksiniminin % 20’sini
  • B1 vitamini gereksiniminin % 5’ini
  • B2 vitamini gereksiniminin % 4’ünü karşılar.

Kuru incirin bileşimi ve besin öğeleri gereksinimini karşılama % leri

(100 gr. yenilebilir kısımda)

Bileşen

Miktar

Önerilenin %'si

Su

17-23

-

Enerji(Kal)

213-274

11.9

Protein(g)

3.6-4.3

6.6

Yağ(g)

1.3

-

Karbonhidrat(g)

-

-

Toplam

52.9-69.1

-

Lif(g)

5.6-18.5

-

 

 

 

Mineraller(mg)

 

 

Kalsiyum

126-280

56.0

Fosfor

68-92

18.4

Demir

3-4.2

42.0

Sodyum

34-87

-

Potasyum

640-1010

50.5

Magnezyum

59-92

30.7

Kükürt

81

-

Bakır

0.24-0.31

15.5

 

 

 

Vitaminler

 

 

A vitamini(ıu)

50.132

2.6

Tiamin(mg)

0.1

8.3

Riboflavin(mg)

0.08-0.1

7.1

Niasin(mg)

0.7-1.7

9.4

C vitamini(mg)

0-8.5

10

Piridoksin(mg)

0.18

9.0

KAYNAK: 
Sağlıklı Beslenmede Kuru İncir ve Çekirdeksiz Kuru Üzümün Önemi, 
Tarişbank Genel Müdürlüğü, 1990.


 

İncirin Faydaları
Enerji verir.
Vitamin ve mineral bakımından zengin bir gıdadır.
Bağırsaklardan toksik maddelerin atılması kandaki kollestrol seviyesinin düşürülmesi gibi faydaları da vardır.
Bağırsak iltihabı olanlar inciri çok yemelidir.
İncirin kurutulmuşu çok değerli olup, iyi bir besin kaynağıdır. Balgam söktürücü, yumuşatıcı olarak kullanılır.
Ayrıca kış aylarında vücudun direncini arttırır,
Pek çok sağlık sorununa karşı güç ve dayanıklılık kazandırır.
İncirin bünyesinde şeker, albüminli maddeler, organik asitler, pektin, provitamin, A, B1, B2, C vitaminleri, magnezyum, kükürt, fosfor ve unlu maddeler bulunur.
İnciri cevizle birlikte yerseniz hem vücudunuzu zehirlerden korur, hem de bronşite iyi gelerek öksürüğü keser. Nezle için de faydalıdır.
İnciri sütle ya da sirkeyle eğer oda olmazsa yalnızca zeytinyağına batırıp yiyerek basur şikayetinizi ortadan kaldırabilirsiniz.
Sesiniz kısıldığında hemen bir inciri bir su bardağı kadar sütün içine koyup bir cezvede kaynatın. Ilık ılık bu şurubu için, çok yararını göreceksiniz.
Yaş dalları kırıldığında akan sütümsü beyaz sıvı, nasır ve siğillere sürülür.
Yaşı kurusundan daha fazla tercihe şayan olan incir vücuda kuvvet verir. Anasonla beraber yenen incir hem kan yapar, hem de şişmanlatır. Bağırsak iltihabı olanlar inciri çok yemelidirler.
Kuru incir, içerdiği protein miktarı yönünden fakir, sentezinde kullanılan aminoasit çeşidi açısından zengindir, bu nedenle hücre gelişimini destekler. Ayrıca kuru incir, boğaz ağrısı bronşit ve öksürüğe de faydalıdır.

KAYNAK : 
www.toroslular.com.